ויזל הפתיע את האדמו"ר מבעלזא: "זכיתי לראות את הרה"ק רבי אהרן"

יעקב גרודקה No Comments on ויזל הפתיע את האדמו"ר מבעלזא: "זכיתי לראות את הרה"ק רבי אהרן"
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בסוף השבוע האחרון הלך לעולמו הסופר המוערך וניצול השואה אלי ויזל ז"ל שהקדיש את חייו להנצחת השואה ופעל נגד גילויי אנטישמיות וגזענות, והוא בן- 87 במותו.

ארבעים ושבע ספרים כתב ויזל, כאשר ארבעה מהם עוסקים במישרין בשואת העם היהודי, ובסבלן של קהילות נוספות שנרדפו ע"י הנאצים. המנוח פעל למען נפגעי מעשי דיכוי בעולם באשר הם, כאשר על פועלו נגד גילויי אנטישמיות ונגד גילויי גזענות ועל תרומתו לקידום זכויות האדם ולחיזוק ערכי הצדק השוויון והסובלנות בחברה – זכה בפרס נובל לשלום.

ויזל נולד בעיירה סיגעט בצפון טרנסילבניה שברומניה, בתקופת מלחמת העולם השניה נשלחה משפחתו למחנות הריכוז, ושם הוריו ואחותו הקטנה נספו והוא ניצל, לאחר ששוחרר ממחנה בוכנוולד עבר לפריז, ולאחר מכן עבר לארצות הברית ושם קבע את משכנו.

ספרו הראשון 'הלילה' נכתב במקורו ביידיש, אך התפרסם גם בשפות נוספות, הספר הנ"ל מוגדר כספר זיכרונותיו של ויזל מתקופת שהותו במחנות ההשמדה, והוא נחשב לאחד הספרים הנפוצים ביותר על תקופת השואה.

במשך שנים ארוכות כתב ויזל מאמרים רבים, וכן הרצה ברחבי העולם נגד רדיפת עמים, גזעים וקבוצות חלשות בעולם. בשנת תשמ"ו זכה בפרס נובל לשלום כהוקרה על מחויבותו לנושא, והפצתו בכל העולם.

בחודש סיון תשע"א ערך ביקור מרגש במעונו של כ"ק אדמו"ר מבעלזא בירושלים, אליו הגיע יחד עם חה"כ ישראל אייכלר, במהלך הביקור הוא שאל את כ"ק האדמו"ר: "מה יהודי כמוני צריך עוד לעשות בעולם למען עם ישראל?", הסופר גולל את סיפור ילדותו בבית החסידי בסיגעט וכיצד זכה לראות את הרה"ק רבי אהרן מבעלזא זי"ע בבודפסט. בהמשך אף סיפר לאדמו"ר כי אביו היה חסיד ויז'ניץ במקורו, והוא אף שר וזימר מניגוני בית ויז'ניץ שעלו בזכרונו.

על סיפור נס ההצלה שלו עצמו אמר ויזל: "אני עדיין מחפש את השליחות למענה ניצלתי מן התופת בשואה האיומה", והוסיף "דרך החסידות מושכת את הדור הצעיר בעולם כולו אל היהדות יותר מכל דרך אחרת".



0 תגובות